سنجاقـ ـَک

یادداشتهای یک دهه شصتی

سنجاقـ ـَک

یادداشتهای یک دهه شصتی

43.ذائقه2

يكشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۶، ۰۴:۰۶ ب.ظ
نصر بن یحیى که از اهل ثقه و مورد اعتماد اهل سنت است، می‌گوید:
علی بن ابی‌طالب «رضی الله عنه» را در خواب دیدم. به او گفتم: ای امیرالمؤمنین! مکه را فتح می‌کنید و به مردم می‌گویید: هرکس وارد منزل ابوسفیان شد در امان است، سپس بعد از آن‌تاریخ، بر فرزندت حسین (علیه السلام)، آن می‌رود که رفت!
ایشان به من فرمودند: آیا ابیات شعر ابن‌الصیفی را در این باب نشنیده‌ای؟
گفتم: خیر.
فرمودند: برو و از خودش بشنو!
از خواب بیدار شدم و به سوی منزل «حیص‌بیص»[لقب ابن‌الصیفی] شتافتم، وآنچه در خواب دیده بودم، به او گفتم.
آهی کشید و با حالت گریه گفت: بخدا قسم این اشعار را نه به زبان آورده‌ام و نه برای کسی نوشته‌ام و همین شب قبل آنها را سروده‌ام.
سپس آن ابیات را برایم خواند: 

مَلَکنا فکان العفوُ مِنّا سجیَّةً
فلمّا ملکتم سالَ بِالدَّمِ أبطَحُ‏
هنگامی که ما به حکومت رسیدیم، خُلق و خوی ما گذشت بود
و هنگامی که شما به قدرت رسیدید، سیل خون به راه انداختید 

و حَلَّلتُموا قتلَ الأُسارى و طالَما
غَدَونا عَلَى الأَسرى فنَعفو و نَصفَحُ‏
شمایان قتل اسیران را حلال داشتید در حالی که
سیرت ما این بود که از اسیران می‌گذشتیم و می‌بخشیدیمشان 

و حَسبُکموا هذَا التَّفاوتُ بَینَنا
و کُّلُّ‏ إناءٍ بالَّذی فیه یَنضَح
و همین فرق بین ما و شما کافی است
که: «از کوزه همان برون تراود که در اوست»

#کتاب «حَیاةُ الحَیَوان الکبریٰ» نوشته کمال‌الدین الدمیری ادیب قرن هشتم هـ.ق

#اَلسَّلامُ عَلَى الْمُجَرَّعِ بِکَأْساتِ الرِّماحِ...
۹۶/۰۷/۰۹
فاطمه ...

نظرات  (۲)

۱۰ مهر ۹۶ ، ۰۱:۲۴ شبنم بیقرار
😭😭😭😭
پاسخ:
التماس دعا عزیزم :"
۱۰ مهر ۹۶ ، ۱۷:۵۴ حسن قاسمی
استفاده کردیم... https://t.me/rasad_org/9989
پاسخ:
متشکر

بنده هم از کانال @Ab_o_Atash برداشتم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">